بررسی جزء به جزء حادثه سانچی (1)

بررسی جزء به جزء حادثه سانچی (۱)

این روزها خبر از سانچی بسیار فراوان است ، اما با وجود بررسی جرء به جزء حادثه ی سانچی هنوز هم اظهار نظرها جنبه ی قطعی ندارد و تنها در حد احتمال است.

اتفاقی بزرگ که در تاریخ دریانوردی به نوعی نادر است در نیمه ی دی ماه سال جاری به وقوع پیوست. در حقیقت در حادثه ی سانچی که هنوز هم علت اصلی آن مشخص نیست تعداد زیادی از خدمه ی این کشتی نیز دچار حریق شدند. میزان میعانات گازی ذخیره شده در کشتی سانچی در حدود صد و سی و شش هزار تن نیز بود. این کشتی بزرگ در مسیر چین در حال حرکت بود و به صورت ناگهانی به کشتی غله بر برخورد نموده و بلافاصله دچار حریق می شود.

بررسی جزء به جزء حادثه سانچی (1)

برخی از افراد می گویند که در حادثه ی سانچی یکی از مهم ترین احتمالات خطای انسانی است. در حقیقت این موضوع را می توان تا حدودی با قطعیت گفت ، زیرا هیچ گاه دو کشتی با زاویه ی نود درجه با یکدیگر برخورد نخواهند کرد. معمولا برخورد کشتی از سمت راست به کشتی دیگر مقصر حادثه را نشان می دهد ، اما باید شرایط آن زمان را بررسی نمود. قطعا کاپیتان کشتی چینی می توانست کشتی را مهار کند اما احتمال وجود موانعی در اطراف آن یا نقص فنی در این کشتی می تواند دلیلی بر این مدعا باشد .

بررسی جزء به جزء حادثه سانچی (1)

به همین دلیل بررسی جعبه سیاه کشتی مقابل نیز باید بررسی شود تا مقصر اصلی این حادثه مشخص شود. معمولا در مسیر پر ترافیک دریایی نمی توان در هر لحظه هر جایی هر مانور و تغییر مسیری را انجام داد زیرا احتمال برخورد با کشتی های دیگر نیز وجود دارد. شاید یکی از دلایل برخورد نبود هیچ راهی برای مهار کشتی بوده باشد. به دلیل فرصت داشتن و آگاهانه بودن از خطر تمامی خدمه کشتی مقابل سالم هستند . این موضوع هنوز جای سؤال دارد که چرا کشتی سانچی از این مانع اطلاعی نداشته تا بتواند مسیر خود را تغییر دهد.

بیشتر بخوانید :  خام فروشی بزرگترین ضربه ای که به کشور وارد می شود!!!

احتمال گیر افتادن کشتی سانچی همانند کشتی غله بر دور از انتظار نیست. در حقیقت باید شرایطی را تصور کرد که در هر سمت این کشتی ها مانعی وجود داشته و این مانع همانند کشتی های ماهی گیری و . . . از تغییر دادن مسیر در آنها ممانعت ورزیدند. در صورت تنها پاسخ دهنده ی سرال های بی انتها جعبه ی سیاه در هر دو کشتی است. گویا در روزهای آتی این جعبه برای کشتی سانچی رمزگشایی شده و به بسیاری از این موارد پاسخ داده خواهد شد.

برخی ادعاها در خصوص مناسب نبودن مسیر برای فعالیت های دریانوردی است. این کشتی از اشتباه ترین حدس هایی است که در رابطه با کشتی های مورد نظر می توان به آنها اشاره نمود. مسیر مورد نظر یکی از بهترین مسیرهای جهانی است که هر لحظه و هر ساعت تعداد زیادی کشتی در آن در حال فعالیت و عبور و مرور هستند و هیچ یک از آنها با چنین حادثه ای درگیر نبوده اند. علاوه بر آن کشتی سانچی هم بارها از این مسیر عبور نموده و تمامی زوایا و موانع موجود از سوی کاپیتان اصلی این کشتی مورد بررسی قرار گرفته بود.

بررسی جزء به جزء حادثه سانچی (1)

کشتی سانچی یکی از مدرن ترین و بهترین کشتی های جهان برای حمل میعانات گازی نیز بود. در حقیقت این کشتی به نوعی از هر نظر ایمن بود ، اما برخورد به مخزن میعانات با وجود دوجداره بودن با شدت زیادی صورت گرفته و منجربه انفجار شد. یکی از احتمالات دیگر در خصوص حادثه ی سانچی در ارتباط با تعویض شیفت در ساعت حادثه می باشد. ساعت هشت شب ساعتی است که تمامی کشتی ها در حال تغییر دادن خدمه و نیروهای انسانی خود هستند در صورتی که هر دو کشتی در یک زمان این کار را انجام داده باشند و ساعت آنها یکی بوده باشد قطعا این خطا رخ داده است.

بیشتر بخوانید :  بزرگترین شرکت های نفتی که از ویدیو کنفرانس برای تجارت خود استفاده میکنند

نظر شما درباره بررسی جزء به جزء حادثه سانچی (۱) چیست؟ نظر خود را با ما به اشتراک بزارید.

منبع:

میز نفت




پاسخ دهید