بررسی جزء به جزء حادثه سانچی (2)

بررسی جزء به جزء حادثه سانچی (۲)

در رابطه با ادامه ی مبحث مربوط به کشتی سانچی برخی از ابهامات دیگر نیز وجود دارد که در این مقاله به جزء جزء آن پرداخته خواهد شد و تا روشن شدن برخی از این ابهامات تحقیقات ادامه خواهد داشت.

برخی از تحلیل گرایان عقیده دارند در صورتی که فاصله کشتی های مورد نظر از یکدیگر در حدود بیشتر از سه مایل بود امکان اینکه کاپیتان در داخل کشتی تغییر مسیری را حدس بزند بسیار بیشتر از حالت کمتر از سه مایل نیز بود. یعنی اگر کمی فاصله بیشتر باشد امکان اینکه تغییر مسیر و فرار از موقعیت برای یک کشتی بیشتر از زمانی است که فاصله بسیار کم باشد. قطعا این موضوع در هر حادثه ای که برای وسایل نقلیه در حال وقوع باشد به چنین صورتی خواهد بود.

بررسی جزء به جزء حادثه سانچی (2)

کشتی سانچی به دلیل ایران نبودن خود در این ماجرا لطمه زیادی دید زیرا بسیاری از خدمه ی خود را از دست داد. بسیاری عقیده دارند در صورتی که تابعیت این کشتی مشخص شده باشد قطعا با چنین سستی در کار روبه رو نبود ، در نهایت به دلیل فشارهای زیاد از سوی ایران جست و جو برای پیدا کردن جسد خدمه نیز انجام گرفته است. اما برخی دیگر این عقیده را ندارند و آنها می گویند که در چنین فاجعه ای میزان کمک رسانی در همین حد بوده و بیشتر از آن امکان پذیر نخواهد بود.

به دلیل آنکه کشتی سانچی یکی از پرقدرت ترین و ایمن ترین های جهان بوده ، انتظارها بر آن است که در همان ساعت های ابتدایی حادثه و با توجه به هشدارهای اعلامی از سوی این کشتی کمک رسانی بیشتری به محل انجام می شد تا حداقل جان برخی از خدمه زنده در کشتی به طریقی نجات می یافت. با اینکه چینی ها دلایل بسیاری را برای این فعالیت خود اعلام نموده اند اما باز هم کمک رسانی ها در حد یک مسیر بین المللی نبود. مسیری که با ترافیک بالایی همراه است نباید این چنین با مشکل روبه رو می شد و باید پیگیری ها به مراتب بیشتر بود.

بیشتر بخوانید :  خبرهایی جدید در رابطه با فعالیت های مسئولان نفتی

بررسی جزء به جزء حادثه سانچی (2)

تحلیل گران از عملکرد ضعیف بسیاری از مسئولین از جمله وزارت امور خارجه و همچنین دیر اعلام کردن و وسعت ندادن مسئله ی بسیار مهمی همچون سوختن کشتی سانچی از سوی رسانه ها نیز اشاره کردند. شاید اگر توجه بیشتری جلب می شد میزان سوختگی و وسعت حادثه بسیار کمتر از حال حاضر اتفاق می افتاد.

برخی از شبهه ها به این موضوع اشاره دارد که در بررسی های انجام گرفته هم اکنون چین بسیار ناراضی است ، زیرا بسیاری از آبهای این منطقه توسط غرق شدن کشتی سانچی نابود شده اند ، این کشور ترجیح می داد درصد زیادی از میعانات بسوزند تا اینکه به آبها وارد شوند و محیط زیست آنجا را به خطر اندازند. اما پس از سوختن چند روزه این میعانات سرانجام به دریا رفته و در آن غرق شد.

جالب این موضوع است که چرا کشتی سانچی برخلاف انتظارها از امنیت بالایی برای حفظ میعانات گازی نهفته در خود برخوردار نبوده است. کشتی که هزینه های بسیاری برای طراحی و ساخت آن در نظر گرفته شده است باید بتواند تا در کسری از زمان این انفجار را مهار نماید و نگذارد که انفجارها به جداره های مهم آن نفوذ کند. اما در این رابطه امنیت مربوط به کشتی سانچی بسیار پایین بود.

بررسی جزء به جزء حادثه سانچی (2)

قطعا یکی از مقصرین اصلی کشتی سانچی کشتی مقابل است ، زیرا بر اساس قوانین تعیین شده در هدایت کشتی ها یکی از مسائل بسیار مهم این موضوع است که کشتی نباید در سمت راست کشتی دیگر قرار گیرد زیرا در این سمت چراغی وجود دارد که عبور را به کشتی مقابل خود می دهد ، در حالی که کشتی سانچی از این قانون پیروی کرده اما کشتی مقابل به حرکت و برخورد خود ادامه داد. اما مقصر دیگری هم وجود دارد و آن هم کشتی بزرگ است. کشتی بزرگ سانچی با دیدن مانعی از کنار خود باید به او گزارش می داد و به چنین ترتیبی کشتی کوچکتر به تغییر مسیر می پرداخت. زیرا در این حالت تغییر دادن مسیر کشتی بزرگ کمی سخت است. در صورتی که فاصله مناسب باشد این تغییر مسیر برای کشتی بزرگتر نیز اتفاق خواهد افتاد. اما اینکه چرا هیچ یک از آنها از مسیر خود تغییری را در نظر نگرفته اند جای تعجب دارد.

بیشتر بخوانید :  مزایای استفاده از نانو مواد در مشبک‌ کاري صنعت نفت کشور

نظر شما درباره بررسی جزء به جزء حادثه سانچی (۲) چیست؟ نظر خود را با ما به اشتراک بزارید.

منبع:

میز نفت




پاسخ دهید