حادثه ی کشتی سانچی

حادثه ی کشتی سانچی

کشتی سانچی یکی از نفتکش های ایرانی می باشد که در سال ۲۰۰۸ ساخته شده و از نظر تجهیزات هم در قابل قبولی از تجهیزات مدرن نیز بهره برده است.

این نفتکش در مسیر خود در حال حرکت بود که به صورت کاملا ناگهانی با کشتی دیگر که آن کشتی هم در زمره ی کشتی های مدرن بوده و در سال ۲۰۱۱ ساخته شده برخورد نموده و به دلیل وجود میعانات گازی با قابلیت اشتعال فوق العاده بالا و فرار بودن آنها آتش بسیار بزگی رخ می دهد. این آتش همچنان باقی است و به دلیل عدم اطفای به موقع توسط تیم های حاضر در ناحیه ی مربوطه این آتش روز به روز بیشتر می شود. علاوه بر آن به دلیل وجود گازهای سمی فراوان در اطراف نفتکش در حال حریق تیم های پشتیبانی نمی توانند به کشتی نزدیک شوند و در فاصله ای دور از آن به کار اطفاء می پردازند.

حادثه ی کشتی سانچی

تیم های بررسی ایرانی و چینی و همچنین ژاپنی در محل حاضر هستند اما به دلیل عمق فاجعه هیچ کاری از دست آنها بر نمی آید با تلاش های بسیار توانستند جعبه ی سیاه را بیابند اما این جعبه ی سیاه تا کنون رمزگشایی نشده و در نتیجه علت اصلی حادثه مشخص نیست. شک های بسیاری در خصوص حادثه ی کشتی سانچی وجود دارد زیرا هیچ گاه امکان ندارد دو کشتی مدرن حتی در شرایط بد آب و هوایی به صورت نود درجه به یکدیگر برخورد نمایند زیرا سیستم های مدرنی در داخل هر دو کشتی وجود دارد که می تواند هر نوع شی ء را در فاصله ی دور تشخیص دهد.

بیشتر بخوانید :  عدم حضور دلار در معامله های به روز نفت

حادثه ی کشتی سانچی

استفاده از فوم بر روی آتش می تواند تا حدودی این آتش را مهار کند اما از نظر کارشناسان اطفاء حریق این کار باید در روز انجام شود تا تمامی زوایا به خوبی بررسی شود. علاوه بر آن در طول شب هم نمی توان با ریختن آب این آتش را مهار نمود زیرا مواد موجود در کشتی از نوعی هستند که با ریختن آب احتمال آتش گرفتن آنها بیشتر شده و در نتیجه می تواند به انفجاری بزرگ نیز تبدیل شود. به همین دلیل در شب گذشته هیچ نوع فعالیتی برای مهار آتش انجام نشد و آتش با زبانه های بلندتر خود بیشتر از همیشه اوج گرفت.

شرایط نامناسب آب و هوایی ، وجود بار قابل اشتعال در داخل کشتی ، وجود محدودیت هایی همچون گازهای سمی در اطراف کشتی سانچی از جمله مشکلاتی است که در این مسیر وجود دارد و نمی توان با این شرایط عملیات اطفای حریق را هرچه زودتر انجام داد.

در حال حاضر هیچ اطلاعی از خدمه های داخل کشتی سانچی وجود ندارد و تنها از سی و دو نفر حاضر در این کشتی پیکر سه تن از آنها خارج شده است و باز هم بیست و نه نفر با سرنوشتی نامعلوم خواهند بود. در این بین خانواده های بسیار چشم به راه هستند که آیا فرزندان آنها سالم هستند یا اینکه . . . . در هر صورت تلاش ها ادامه دارد تا زمانی که اطفای حریق به صورت کامل پایان نیابد و به بررسی داخلی کشتی پرداخته نشود هیچ اظهار نظری نمی توان کرد.

حادثه ی کشتی سانچی

در حال حاضر امن ترین جای کشتی سانچی قسمت زیرین در موتورخانه می باشد که در حدود چندین متر از ارتفاع این کشتی در آب قرار دارد. احتمال آنکه برخی از خدمه در انی ناحیه پناه گرفته باشند وجود دارد ، اما نمی توان از زنده بودن یا نبودن آنها اطلاعاتی به دست آورد.

بیشتر بخوانید :  دستگاه آب شیرین کن صنعتی و بررسی مراحل ساخت آن در مصارف صنعتی

منبع:

میز نفت

 




پاسخ دهید