صنعت پتروشیمی

صنعت پتروشیمی و آشنایی با مزیت های صادراتی در این صنایع ( قسمت اول)

صنعت پتروشیمی را باید قلب تپنده ی اقتصاد ایران دانست. قلبی که با دریافت تنها پنچ درصد از تولید نفت و گاز تولیدی کشور ، ارزش افزوده ی بالایی را ایجاد می کند. ایران با اتکا به سهم هفده درصدی خود از منابع نفت و گاز جهان هم اینک تنها سهمی ۲٫۵ درصدی در بازار جهانی محصولات پتروشیمی دارد که این خود نشان دهنده ی نیاز گسترده ی صنعت پتروشیمی در ایران برای توسعه و افزایش ظرفیت ها می باشد. در حال حاضر نزدیک به پنجاه درصد صنعت پتروشیمی کشور در سایه ی ابلاغیه ی اصل ۴۴ مقام معظم رهبری در بازار سرمایه حضور دارد که این حضور فرصت مغتنمی به سرمایه گذاران برای بهره مندی از مزایای اقتصادی این صنعت داده است.

در سالهای اخیر ، صنعت پتروشیمی کشور علی رغم وجود تحریم ها ، روند رو به رشدی را دنبال کرده است . یکی از دلایل صنعت پتروشیمی در این راستا ، تولید محصولات بسیار متنوع و زیاد نیز بوده است. علاوه بر این موضوع می توان گفت تقاضای مشتری در این قبیل محصولات بسیار بیشتر از سایر صنایع است که این خود دلیل مضاعف برای رشد در این زمینه نیز می باشد. با وجود چنین دلایل می توان گفت که کنترل بازار صنعت پتروشیمی توسط تحریم کنندگان کار آسانی به نظر نمی آید.

خوراک صنعت پتروشیمی در واقع توسط صنعت نفت در حال تأمین است ، زمانی که صنعت نفت دچار بحران تحریم شد ، زوایای این تحریم در حقیقت گریبان گیر صنعت پتروشیمی هم نیز شده است و به نوعی تحریم از سوی خوراک صنعت پتروشیمی ، این صنعت را مورد فشار قرار داد . زمانی که تحریم ها بر روی خوراک صنعت پتروشیمی تأثیر گذاشت ، میزان تولید این محصولات هم کمی کمتر از گذشته شد ، زیرا مواد اصلی در دسترس نبودند. اما می توان به جرأت گفت که مزیان صادرات تحت تأثیر این روند قرار نگرفت و هر محصول تولیدی به فروش رسید. زیرا عرضه کم اما تقاضای بازار بسیار زیاد بود.

بیشتر بخوانید :  صنعت پتروشیمی و آشنایی با مزیت های صادراتی در این صنایع ( قسمت دوم )

صنعت پتروشیمی

در زمینه ی صنعت پتروشیمی هنوز هم یک برند خوش نام وجود ندارد زیرا تمرکز بر روی تولید محصولات با کیفیت بوده و نام یا برند محصولات زیاد مورد توجه قرار نگرفته است. تا زمانی که فعالان در این عرصه با نام شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ایران کار می کردند ، این نام یک برند شناخته شده در کل جهان برای صنعت پتروشیمی بود . هنوز هم اگر کمی تحقیق شود به این نتیجه می رسیم که آثار پر رنگی از این نام در کل دنیا موج می زند. امید داریم در آینده فعالیت هایی که به شرکت های پتروشیمی خصوصی واگذار می شود همین نام را ادامه بدهند یا اینکه برندی را انتخاب کنند که با نام صنعت پتروشیمی همسو باشد. زیرا امروزه در اکثر صنایه برای محصولات گوناگون نام هایی انتخاب می شود که هیچ ربطی به محصول یا صنعت مربوطه ندارد و اگر یک فرد غیر تخصصی آن را ببیند یا اسم برند را بشنود نمی تواند ربط آن را به صنعت مرتبط بیاید.

بررسی خوراک صنعت پتروشیمی به ما این نتیجه را می دهد که این صنعت در حقیقت دو نوع خوراک دارد. یک سری خوراک که به صورت مایع است همچون نفت و . . . وابستگی شدیدی به قیمت نفت در بازار نفت دارند. در نتیجه قیمت این نوع خوراک در صنعت پتروشیمی ممکن است که با قیمت نفت و نوسانات موجود تغییراتی را به دنبال داشته باشد. صنعت پتروشیمی در واقع این محصولات را با قیمت پنج درصد پایین تر از قیمت صادرات آنها از صنعت نفت خریداری می کند تا بتواند محصولات لازم در این زمینه را تولید کند.

بیشتر بخوانید :  تحریم هایی مهم از جنس صنعت پتروشیمی

اما در خصوص قیمت خوراک مربوط به مواد گازی این روند جریان ندارد زیرا قیمت گاز همچون نفت تا این میزان نوسان ندارد و یک محموله ای است که در داخل کشورهای یک منطقه رد و بدل می شود. اما نفت یک محصول جهانی است و از این قاعده مستثنی می باشد. پس می توان نتیجه گرفت که بین قیمت نفت و گاز ارتباطی وجود ندارد زیرا دو ممقوله ی جدا از هم هستند. همین نتیجه برای خوراک های مربوط به صنعت پتروشیمی هم جریان دارد و اختلاف قیمت بالایی بین دو نوع خوراک وجود دارد. وجود چنین اختلافی با توجه به قیمت های گوناگونی که دائما در حال تغییر هستند منطقی بنظر می رسد.

با توجه به پیشرفت های اخیری که کشور ایران در صنعت پتروشیمی پشت سر گذاشته است این آمادگی را دارد که محصولات موجود را به کشورهایی همچون اروپا و آمریکا عرضه کند. در نتیجه با وجود صادرات محصولات پتروشیمی صادرات غیر نفتی هم در ایران افزایش یافته است که این خود جایی امید را به دنبال دارد که این صنعت می تواند پس از صنعت نفت ، با درآمد زایی بالایی همراه باشد و نیازمند توجه بیشتر و فراهم کردن امکانات بیشتر در این زمینه می باشد . . .




پاسخ دهید