پتروشیمی

صنعت پتروشیمی و آشنایی با مزیت های صادراتی در این صنایع ( قسمت دوم )

در صنعت پتروشیمی هرچه ما به پایین دست مراجعه کنیم ، به لحاظ ارزش افزوده ی بالاتر صادرات ، معنای واقعی را به خود می گیرد. فرض کنید در صنعت تولید متانول از گاز طبیعی ( بعنوان یک شاخص در صنعت پتروشیمی ) ما رشد چشم گیری در حدود تولید بیش از چهار و نیم میلیون تن متانول را نیز داشته ایم. با برنامه های آینده برای تولید متانول ، این میزان قرار است که به بیست میلیون تن برسد در نتیجه از نظر سبد جهانی تولید متانول در صنعت پتروشیمی جهانی ، ایران رتبه نخستی را کسب خواهد کرد.

ما می توانیم از همین متانول با قیمت کنونی در ساخت برخی محصولات پایین دستی استفاده کنیم که مسلما سود نهایی از آن محصولات بسیار بیشتر از چیزی است که فکرش را می کنیم. در نتیجه صادرات این قبیل محصولات پتروشیمی هم معنای واقعی خود را به نمایش خواهد گذاشت.
سهم ما از نظر مصرف منابع هیدروکربنی هفده درصد و سهم صادرات ایران هم در حدود ۳ درصد است. علت این تفاوت این است که در زمان شکل گرفتن و پیشرفت صنعت پتروشیمی ، هیچ یک از تولیداتی که امروزه در جنوب وجود دارد در آن زمان وجود نداشت. پس از آنکه مراکزی برای تولیدات و به راه اندازی صنعت پتروشیمی در جنوب شکل گرفت ما با جنگ تحمیلی هشت ساله و پس از زمانی دیگر با تحریم ها مواجه شدیم. این دو عامل مانع از رشد بیشتر صادرات برای ایران در زمینه ی تولیدات محصولات پتروشیمی شد.

صنعت پتروشیمی یکی از صنایعی است که نیاز به سرمایه های بسیاری دارد و به نوعی سرمایه بر و تکنولوژی بر است. این دو مقوله در مقاطعی از زمان برای ایران تحریم شد. به همین سبب است که پس از برداشتن تحریم های موجود و سرازیر شدن سرمایه ها و تکنولوژی ها برای صنعت پتروشیمی این صنعت در ایران جانی دوباره گرفت و بیش از پیش به اقتصاد ایران کمک کرد.

بیشتر بخوانید :  بازگشت اوپک به شرایط قبلی خود

پتروشیمی

در حدود شصت طرحی که هدف گذاری شده است در واقع تولید محصولات مورد نیاز بازار و پر سود در این طرح ها گنجانده شده است که در سال های آینده شاهد نوآوری ها و گردش سرمایه ها و جلب نظرها به سمت صنعت پتروشیمی خواهیم بود. در این طرح ها بازنگری هایی انجام شد تا در واقع بهترین طرح ها و پر سودترین آنها در ابتدا به روی کار بیایند و در ادامه طرح هایی که ممکن است زمان زیادی برای رشد نیاز داشته باشند در مراحل بعدی کار قرار گیرند.
صنعت پتروشیمی برای وارد شدن در عرصه ی سودآوری باید به بازارهای بین المللی ورود پیدا کند. این صنعت باید خود را با شرایط بازارهای بین المللی وقف دهد ، همچنین کار بازاریابی و توسعه را در درون شرکت به انجام برساند و باید ظرفیت ها روز به روز بیشتر شود تا بتواند در رتبه های اول جهانی قرار گیرد. در بازار بین المللی یکی از مهم ترین مسائل در واقع امر مشتری مداری و رقابت در بین قیمت ها می باشد. به این دلیل اطمینان درباره آینده ی روشن پتروشیمی در ایران وجود دارد که این صنعت در واقع در کشوری قرار دارد که از نظر گازی رتبه دوم و از نظر نفتی رتبه ی سوم جهان را در رابطه با مخازن دارد.

صنعت پتروشیمی صنعتی است که از سال ۱۳۴۳ پا به ایران گذاشت و از آن زمان تاکنون در رقابت های جهانی به خوبی درخشیده است و امید داریم که این پیشرفت ها برای همیشه ادامه داشته باشد. در ایران باید طرح های بیشتری برای تولید آماده شود زیرا ایران تنها کشوری است که خوراک گازی را به اندازه ی کافی دارد و در این زمینه جای رشد بسیاری وجود دارد.

بیشتر بخوانید :  افزایش قیمت مواد اولیه پتروشیمی و بستنی میهن

ما باید بپذیریم که یک بنگاه اقتصادی علاوه بر ابعاد فنی و تجربیات فنی و مهندسی ، نیاز به تخصص های اقتصادی و بازار سرمایه دارد. بنابراین فعالان در صنعت پتروشیمی باید حتما از مشاورانی در زمینه ی اقتصاد و بورس بهره مند شوند تا بتوانند راههای در دست گرفتن بازار را بیاموزند.
ما نباید از برخی ناملایمت های زمانه نا امید شویم زیرا از روزی که تحریم ها برداشته شده است و توافقات هسته ای صورت گرفته است شاهد پیشرفت های چشمگیری در تمامی زمینه ها به خصوص در صنعت پتروشیمی بوده ایم. این امر می تواند ما را در سال های آتی به یکی از بزرگترین تولید کنندگان محصولات پتروشیمی مبدل سازد.




پاسخ دهید